BMW heeft in het tweede kwartaal ondanks de grote moeilijkheden op de Europese automarkt opnieuw beter gepresteerd dan een jaar eerder. Dat maakte de Duitse producent van luxeauto’s donderdag bekend.

BMW zag de omzet afgelopen kwartaal met bijna 2 procent stijgen tot het nieuwe recordniveau van 19,55 miljard euro. De nettowinst groeide met 9 procent tot 1,4 miljard euro. Investeringen in nieuwe technologie, hogere personeelskosten en toenemende concurrentie drukten de operationele brutowinst (ebit) wel met 9 procent, tot 2,1 miljard euro.

De verkopen van het merk BMW namen in het tweede kwartaal wereldwijd met ruim 8 procent toe. Daarentegen werden ruim 1 procent minder nieuwe Mini’s aan de man gebracht dan een jaar eerder. De verkoop van Rolls-Royce stabiliseerde. De omzet van de motorfietsendivisie groeide met bijna 16 procent.

Bestuursvoorzitter Norbert Reithofer sprak van een sterk kwartaal ,,ondanks de tegenwind op veel Europese automarkten”. Het bedrijf verwacht dat de marktomstandigheden in West-Europa moeilijk blijven, maar houdt vast aan de doelen voor 2013. Die gaan onder meer uit van een verdere groei van de omzet en een brutowinst die vergelijkbaar is met die van vorig jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl